Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Anders Lundgren - 9 februari 2011 17:11

Efter 47 timmars förflyttning norrut, är vi nu tillbaka i det kyliga Sverige igen, från 30 grader dygnet runt, till minus grader dygnet runt. Hemresan startade i lördags klockan 17 lokal tid från Makunduchi på Zanzibar. 7 mil biltransport till den lilla flygplatsen i Stown Town, som ligger mitt på ön. Inrikesplanet till Dar es Saalam gick 1,5 timme senare än utsatt tid. 30 minuters flygresa till den "hysteriska" flygplatsen i mångmiljon staden Dar es Saalam. Vi kommer dit vid 21 tiden. Det fanns faktiskt ett matställe på flygplatsen, så vi fick i oss lite mat innan den långa väntan till 4.45 på söndagsmorgonen då flyget mot Istanbul skulle gå. Vi levde som uteliggare, sov marken, eeler på någon ledig bänk. Hustrun lade beslag på våra resväskor och använde dom som madrass. Vid 2 tiden fick vi checka in vårat bagage, sovplatsen byttes nu till sittbänkar i avgångshallen.

Resan från Dar es Saalam till Istanbul tog 9,5 timme, inlusive en mellanlandning i Nairobi. Framme i Istanbul klockan 12.30 lokal tid. Transport till hotell i Gamla stan, några hundra meter från Blå mosken och Topkapi palatset. Vi tar oss en eftermiddagspromenad i området, tillsammans med några andra miljoner Istanbulbor, som flanerar i området. Äter en kebab måltid på en lokal restaurang.

Transport från hotellet beställdes till klockan 7, men kommer inte förrän 7.30 Äter frukost på Ataturk-flygplatsen. Avfärd mot Landvetter klockan 10.10 Landar 10 minuter sent. Stor kontroll vid passkontrollen. Vår vän Mickael möter oss. Hemma igen vid 3 tiden på Lärkvägen.

Av Anders Lundgren - 2 februari 2011 18:48

Efter att ha tillbringat 3 natter uppe i norra Tanzania, dar nationalparkerna ligger,  har vi idag kommit "hem" igen till varat underbara Makunduchi har pa Zanzibar igen. Varan vistelse i Tarangiri och Ngorongoro var en upplevelse, med denna fantastiska natur och detta djurliv. Av det som kallas "the big five" sag vi noshorning, lejon. buffel och elefant, det som saknades var leoparden. Det haftigaste var nog nar vi hamnade i en elefanthjord bestaende av ca 50 elefanter.

Tidvattnet har vi inte riktigt fatt "klam" pa, ingen riktigt struktur pa hur det kommer och gar. Idag nar vi komm tillbaka hit var det ebb, och bara nagra timmar senare var det riktigt hagvatten. Antagligen har val jordens  och manens rorelse inverkan, ett intressant studieobjekt. Ialla fall var temperaturen i havsvattnet, hor och hapna 37 grader, det ar ju som att simma i ett badkar.

Dags for er att gora sammanstallnig av forsta etappen i "arets flitigaste Motionar".

Har planeras for en "ma bra vecka" nagon gang i april, har fatt forfragan om vi ar inresserad tjanstgora har som massor, och hustrun som gympaledare. Nagot att fundera over.

Av Anders Lundgren - 29 januari 2011 20:04

Efter en vecka pa det underbara stallet har pa sydostra Zanzibar, laddar vi nu for att imorgon bitti ta oss med inrikesflyg till nationalparkerna Tarangine och Ngorogoro, for att dar kunna bese The big five. Ska bli haftigt, en drom som gar i uppfyllelse. Sitter nu har vid datorn genomsvettig efter att ha dansat afrikansk dans. Har ar ungefar 30 grader dygnet runt, lite svettigt, men underbar atmosfar.

Skulle vara intresant att veta hur det gatt i handbolls VM, nagon kan val lamna rapport. Aterkommer med "repotage" och bilder nar jag kommit hem. Lagger in en lank till Zanzibar Blue Resort.

Av Anders Lundgren - 23 januari 2011 19:29

Efter mer an 2 dygns transport, tror jag att jag vi hamnat i paradiset. Vi startade varan resa i fredags  pa Landvetter,efter 2 dygn sa har vi nu hamnat  pa Zanzibar, pa den sydostra kusten i en by som heter Mackunduchi. Vi kom hit vid 5 tiden pa sondage eftermiddagen, har precis avslutat dagens middag, som bestog av grillad kungsfisk, och grillad potatis, kanske det godaste jag atitt i fiskvag. Nu laddar jag for att stiga upp klockan 6 i morgon for att se solen stiga upp ur Indiska oceanien.

Av Anders Lundgren - 8 januari 2011 17:02

Det brukar ju kännas ganska mysigt att plocka fram julpyntet när det blir advent och när det börjar närma sig julen. Det lyser ju upp det tråkiga december mörkret, och tillvaron känns lite lättare. Som nybliven pensionär har jag inte haft några som hellst problem med vintermörkret, tack vare att jag sluppit dom tidiga morgnarna med mörker, och inte behövt ge sig iväg utpå vägarna i snö och halka. Utan isället kunnat läsa morgontidningen liggande i den sköna varma sängen. Dags att nypa sig armen igen, vilken skön tillvaro.

Igår var det dags att plocka bort julen. Den lilla plastgranen och fönster- dekoratinerna, stjärnor och adventsstakar åkte ner i sina förvaringslådor igen. Känns skönt det också, att återgå till den normala vardagen igen. Nu gäller det bara att tömma kylskåpet på dom sista resterna, och börja träna bort dom extra "julkilona", som tyvärr sätter sig varje år runt magen.

Jag besökte ju ishallen för några dgar sedan tillsammans med barnbarnet Axel, han tyckte ju  helt plötsligt att det var så roligt att åka skridskor. Han ringde mig igår och tyckte att vi skulle köra idag igen, så vi bestämde att jag skulle hämta honom på förmiddagen. Vi åkte till ishallen i det hala väglaget, men det visade sig att det var andra tider idag för allmänhetens åkning, så det var bara att åka hem igen. Jag fick iallafall slipa hans skridsor i hallen. Så vi ska gör ett nytt försök imorgon.

Av Anders Lundgren - 5 januari 2011 19:38

I min uppväxt bodde vi närmaste granne med skridskobanan i Sundsvall. Så jag besökte isen i stort sett varje dag på vintern, jag tyckte antagligen att det var väldigt roligt eftersom jag var så flitig utövare. Jag tycker än idag att skridskoåkning är en härlig aktivitet, även om det inte blir så ofta nuförtiden. Detta har jag försökt att överföra på mina barn och numera på mina barnbarn. Sonen, Martin var väl 2,5 år när jag släpade med honom på uterinken i Stenkullen, han lärde sig snabbt tekninen, och fortsatte sedan aktivt att spela ishockey upp i åren.

Idag besökte barnbarnet Axel och jag ishallen i Nolhaga. Jag har försökt vid åtskilliga tillfällen att "släpa" med honom till isen, men han har inte varit särskilt intresserad. Vi började med att han skulle dra "plogen" framför sig, men efter några meters åkning var han trött och hade ont i fötterna, så han fick vila en stund medan morfar drog några varv runt rinken. Efter en stunds tjatande kom han så åter ut på banan, han tycte väl antagligen att det såg härligt ut att se på dom andra skridskoåkarna. Efter en stund släppte han "plogen" och hittade så småningom balansen, och tyckte antagligen att det var härlig känsla att kunna stå på egna ben. Så efter att ha åkt några varv själv, så längtar han nu till att vi ska åka nästa gång. Och då har morfar lovat honom ett par "riktiga" skridskor och som är slipade. Så nu ser vi fram mot nästa ishallsbesök.

Skönt att ha "plogen" framför sig.

Dags att vila, efter några meters åkning.

Efter att ha vilat en stund, var det ganska roligt ändå.

Kolla, det gick ju att åka utan stöd, snyggt, va?

Av Anders Lundgren - 3 januari 2011 17:45

Då var det dags att starta ett nytt år igen, med samma förväntningar som tidigare nyårsskiften. Det där med nyårslöften är numera ett moment som jag avskaffat. Det blir ändå som det blir. Man får försöka att leva efter sina tidigare uppgjorda "teser". (se tidigare inlägg).

Nyårsafton tillbringade vi tillsammans med hustruns bror Ulf, och svägerska Bodil, boende i Hyssna. Barnbarnen Axel och Maja hade sovit över hos oss natten innan, deras föräldrar hade fått "ledigt", då dom firade sin 15 åriga bröllopsdag, Vi "lämpade" av barnbarnen i Lerum, där dom skulle fira nyår tillsammans med förälrar och Annas barndomskompis Maria och hennes familj.

Vi fick oss en härlig nyårsbastu när vi kom till Hyssna, Därefter omklädning till "festkläder". Vi hade sedan en lugn nyårsafton. Vi fick oss serverade en härlig 3 rätter supé, bestånde av en soppa gjord på gröna ärtor, och därtill en klick hummercreme smaksatt med pepparrot, huvudrätten bestod av marinerad oxfile med potatisgratäng och grönsaker, till efterätt en vaniljpannacotta smaksatt med passionsfrukt. Mycket gott! Vi hann även med att spela vårat nya spel "när då då". Och firade sedan tolvslaget med Jan Malmsjö på Skansen och champange.

Det blev så väderomslag under natten och växlade från minus-grader till några plus-grader. På morgoen hade det åter klarnat upp och och frusit på, solen lyste från en klarblå himmel, så det blev en långpromenad runt byn innan vi åker hem igen. En lungn och trivsam vistelse var till ände.

Gott Nytt År

Av Anders Lundgren - 27 december 2010 20:32

Då var årets julhelg till ände. För egen del har helgen gått i lugnets tecken. Dan före dan före dan kom syster "Pippi" hit för att fira julen tillsammans med oss, Dagen före julafton var jag och tränade på Trimhallen, jag var nästan ensam där, cyklade 1 mil på 20 minuter på motionscykeln och gjorde några styrkeövningar, avslutade besöket med en härlig julbastu. Innan kvällen var över griljerades skinkan och sillen och snapsen färdigställdes och avsmakades.

På julaftonsmorgonen, vid 9 tiden kommer Anna och hennes familj för att äta grötfrukost, några kom i pyjamas. Först får dom avnjuta årets julkonsert som hustrun genonförde på pianot, stort jubel förstås. Hustrun har i flera dagar rimmat verser till årets strump-öppnande, mycket klurigt som vanligt, men alla fick sina strump-paket till slut. Därefter julgröt och skinkmacka. Som tur var hade tomten varit här och lämnat några paket till barnbarnen, som dom fick öppna. Även mormor och morfar fick paket, bla ett spel "när då då" ett trevligt spel där man skulle gissa årtal. Det blev några omgångar innan familjen återvände hem. När det väl blivit lungt i stugan, klär vi oss för en promenad i vinterkylan. Efer Kalle Anka, ett enklare julbord, men tillräckligt för att magen nästan ska spricka. En lugn kväll med Tv-tittande, dock för kallt för att gå på midnattsmässan som vi tänkt.

En juldagsmorgon i lugnets tecken. Vi blir bjuden hem till Anna`s på restätning. Även där blir det spel av julklapps-spelen, vi kommer lagom hem igen till årets "stjärnorna på slottet".

Efter annandags-middagen åker jag bort till Nolhagahallen för att se på hanboll, AHK mot Malmö, "vi" vinner med 5 bollar. Hinner hem för att fika, sedan till Saga-biografen, där vi ser på "Änglagård, tredje delen".

Idag har det varit ca 10 grader kallt och solsken hela dagen. "tjejerna" gick till stan för att byta julklappar och shoppa, Då paassar jag på att åka till "skidbanan" och drar en "repa". Känns tungt med extra kilona av julskinka att släpa på. Härligt ändå.

Årets julkonsert

Anna läser tomtens rim

Alla hittade sina strumpor

Tomten hade varit här med några paket

Körsångblev det, och "morsans" mandel-formar till fikat.