Alla inlägg under december 2010

Av Anders Lundgren - 30 december 2010 20:28

Denna månad har jag "bjudit in", 2 till mig mycket närstående kvinnor, som båda har en bra blick för fotograferandet, till min fotoblogg.

  

Här har min svärdotter Johanna, Martins hustru, fångat ett härligt ögonblick av  barnbarnen Rebecka och Alex. Tala om att var kär i sin lillebror.


  

Dotter Anna har nyligen varit på långresa till Sri Lanka och till Maldiverna. Här har hon fångat solens nedgång över den palmbevuxna ön Kerida i Maldiverna. Hon tycker absolut att vi ska besöka ön någon gång, varför inte?

Av Anders Lundgren - 27 december 2010 20:32

Då var årets julhelg till ände. För egen del har helgen gått i lugnets tecken. Dan före dan före dan kom syster "Pippi" hit för att fira julen tillsammans med oss, Dagen före julafton var jag och tränade på Trimhallen, jag var nästan ensam där, cyklade 1 mil på 20 minuter på motionscykeln och gjorde några styrkeövningar, avslutade besöket med en härlig julbastu. Innan kvällen var över griljerades skinkan och sillen och snapsen färdigställdes och avsmakades.


På julaftonsmorgonen, vid 9 tiden kommer Anna och hennes familj för att äta grötfrukost, några kom i pyjamas. Först får dom avnjuta årets julkonsert som hustrun genonförde på pianot, stort jubel förstås. Hustrun har i flera dagar rimmat verser till årets strump-öppnande, mycket klurigt som vanligt, men alla fick sina strump-paket till slut. Därefter julgröt och skinkmacka. Som tur var hade tomten varit här och lämnat några paket till barnbarnen, som dom fick öppna. Även mormor och morfar fick paket, bla ett spel "när då då" ett trevligt spel där man skulle gissa årtal. Det blev några omgångar innan familjen återvände hem. När det väl blivit lungt i stugan, klär vi oss för en promenad i vinterkylan. Efer Kalle Anka, ett enklare julbord, men tillräckligt för att magen nästan ska spricka. En lugn kväll med Tv-tittande, dock för kallt för att gå på midnattsmässan som vi tänkt.


En juldagsmorgon i lugnets tecken. Vi blir bjuden hem till Anna`s på restätning. Även där blir det spel av julklapps-spelen, vi kommer lagom hem igen till årets "stjärnorna på slottet".


Efter annandags-middagen åker jag bort till Nolhagahallen för att se på hanboll, AHK mot Malmö, "vi" vinner med 5 bollar. Hinner hem för att fika, sedan till Saga-biografen, där vi ser på "Änglagård, tredje delen".


Idag har det varit ca 10 grader kallt och solsken hela dagen. "tjejerna" gick till stan för att byta julklappar och shoppa, Då paassar jag på att åka till "skidbanan" och drar en "repa". Känns tungt med extra kilona av julskinka att släpa på. Härligt ändå.


  

Årets julkonsert

  

Anna läser tomtens rim

          

Alla hittade sina strumpor

        

Tomten hade varit här med några paket

    

Körsångblev det, och "morsans" mandel-formar till fikat.



Av Anders Lundgren - 22 december 2010 13:52

I helgen hade Göteborgs Posten ett repotage om 40-talisterna och deras aktiviteter som nyblivna pensionärer. Detta inspirerade mig till detta inlägg.


När jag hade beslutat mig för att avsluta mitt akiva arbersliv som anställd, (jag är fortfarande aktiv med min egen verksamhet som massör), så var det många som undrade hur jag skulle fördriva min tid som pensionär. Det blev en "väckarklocka" att fundera över, så jag satte mig och skrev ner och "listade" mina tankar om vad mitt fortsatta liv skulle innehålla. Jag kom fram till detta resultatet. Jag kallar min lista för "mina 11 teser".


1.   Att forsätta med mitt motionerande.


2.   Att fortsätta vara nyfiken på livet.


3.   Att fortsätta med vårat resande.


4.   Att fortsätta med aktiva upplevelser som att vandra och cykla.

    

5.   Att kunna sitta ner och läsa en bok, och att kunna lyssna på musik, likaså

       att kunna sitta framför TV:n och se på en film eller någon idrott utan att    

      behöva känna sig "sressad" eller "onyttig". Helt enkelt att kunna "coola ner".   


6.   Att gå på teater, bio, konserter och idrottsevenemang som jag tycker om.


7.   Att umgås med barn, barnbarn och vänner.


8.   Skriva mina "memoarer", samla ihop mitt liv tills nu.


9.   Utveckla mitt matintresse, och lära mig baka matbröd.


10.  Att ha en bra relation med min hustru, på alla plan.


11.  Att med jämna mellanrum stanna upp och nypa sig i armen och få en   

        påminnelse vilket härligt liv man ändå har.  Att inte ta livet för självklart.

  

Av Anders Lundgren - 22 december 2010 11:36



Av all julmusik som man hört under årens lopp, rankar jag denna versonen som den bästa.


Av Anders Lundgren - 19 december 2010 18:59

  

Vi har tillsammans med mina systrar och svåger köpt teaterbiljetter till Stadsteatern i Göteborg i några år nu. Då köper man biljetter till 4 valfria föreställningar, under teateråret, till ett reducerat pris. Man har också möjlighet att välja till en föreställning på Backateatern, i år var det föreställningen "Kött". Vi har valt till den extra föreställningen på Backateatern tidigare, och blivit positivt överraskade. Man har här lite annorlunda uppsättningar än man är van vid, ingen traditionell teaterpjäs direkt. Så vi var nyfiken och förväntansfull att se denna föreställningen "Kött".


Av programförklaringen förstod man att man skulle vara inställd på att kroppens och själens sexualitet skulle avhandlas. Föreställningen var både rolig och eftertänksam, utan att det blev "pinsamt". 6 duktiga unga skådespelare framförde monologer, sensuell dans, sång och på ett proffsigt sätt.


Det är ju märkligt att denna, människans största drift och njutning, ska vara så tabubelagd att man nästan ska känna skam över detta naturliga ämne. Vi blir ju överösta med våld, krig och annat elände som verkar vara mera rumsrent att ta del av. Märkligt, enligt mitt sätt att se på det hela.


Apropå ämnet, här är ett citat som jag läste i tidningen "Hälsa"

"Ett förhållande som fungerar är en ständig kraftkälla, Som jag ser det är inte sexualiteten en extra grej som man lägger till när allt annat är fixat, utan grunden för ett bra liv".

Av Anders Lundgren - 18 december 2010 17:11

Vi fick fint besök häromdagen, Martin hade bokat in några kundbesök här i närheten, så han hade barnbarnet Rebecka med sig som då kunde vara tillsammans med sina farföräldrar. Vi fick "rå om" henne i 3 dagar. Medans Martin var med åp installation av en bagerimaskin på Hemvägens Konditori här i närheten, hämtade vi kusin Axel när han slutade skolan. Vi var sedan hemma hos Anna och Magnus och fikade. Anna  som precis kommit hem från sin långresa till Sri Lanka och Maldiverna, hon hade blivit nästan lika brun som en pepparkaka. Far- och morföräldrarna tog sedan pulkan under armen och begav sig tillsammans med Rebecka och Axel till en backe inärheten och gjorde några åk i kylan.


I torsdags var det ett riktigt busväder med snö och regn om vartannat, så det var inget ute väder direkt. Hustrun hämtade Axel från skolan idag också. Eftermiddagen bestog av spel och puzzel tillsammans med "småttingarna". Martin som under dagen varit på kundbesök i Jönköping och Nässjö i snöovädret, kom så hem på eftermiddagen och kunde ta hand om ungarna medan hustrun och jag var på julavslutning med gymnastiken.


Igår, fredag hade kylan kommit tillbaks efter det tillfälliga mildvädret. Martin åkte iväg till Mariestad för dagens kundbesök på morgonen. När termometern efter några timmar sjunkit till -10 grader klär vi oss ordentligt och beger oss ut på Gerdskens is tillsammans med Rebecka, det har nu blivit "skare" på sötäcket, så pulkan var lättdragen. Vi gör sedan några åk i en backe på andra sidan sjön och besöker lekplatsen på hemvägen, där det är allt för mycket snö där att man ska kunna åka karusell och åka kana ordentligt. Vid 2 tiden kommer Martin tillbaks och dom åker sedan hem till Gullbranna igen. Ett trevligt besök är tillända.


  

En fullastad pulka

  

Långa skuggor på Gerskens is

  

Farfar och Rebecka i full kariär

  

Rebecka tappar mössan och krockar med badbryggan

  

Ingen vidare fart på karusellen




Av Anders Lundgren - 13 december 2010 14:12


  

Årets upplaga av Alingsås HK


Jag har tidigare inte varit speciellt intresserad av handboll, tyckte mest att dom kastade "gris" till varandra, och inte förstod man reglerna heller, det tycktes vara rena lotteriet när man dömde "gult kort", frikast eller straffkast. När vi sedan flyttade hit till Alingsås för 8 år sedan, tyckte jag att man får väl engagera sig i den lokala idrotten. Stadens stolthet är ju handbollslaget, så jag var och tittade på några matcher, och fastnade för detta spel, det var bra fart och fläkt över spelet, jämfört med tex fotboll. Jag köpte sedan seriebiljett, och har så gjort nu i fem år.


Man har istort använt samma tränare och samma manskap i 4 år, med gott reultat. År 2009 blev det SM-Guld, man vann finalen i Globen över GUIF från Eskilstuna. Det blev firande i flera dagar efter hemkomsten. I år skulle man byta tränare, och några duktiga spelare försvann. Man inledde serien med 3 förluster, då fick den nya tränaren sparken, och den gamle Robert Wedberg kom tillbaka, som "räddande ängeln". Därefter har spelet stabiliserats, och man har vunnit några jämna matcher, och förlorat några jämna matcher.


Igår spelade "vi" mot Drott från Halmstad. En jämn match hela vägen, man följdes åt målmässigt hela tiden, mot slutet ledde hemmalaget med 3 mål. Och det slutade sedan med oavgjort 26 -26, lite "snullet".  Man spelar lite steriotypt, med mycket bökande på linjen, med dåligt resultat, tack och lov har man 2 duktiga kantspelare, Charlie Sjöstrand och Marcus Enström, som igår gjorde 9 respektive  7 mål. Nästa match mot Lugi på onsdag.

Av Anders Lundgren - 8 december 2010 17:44

Äntligen kom jag iväg på säsongens första skidtur, har laddat sedan förra veckan. Lagom kallt -4 grader, 15 cm snö, tyvärr var spåren inte i bästa skick, ganska uppåkt, och inte spårat efter senaste snöfallet, men skit samma det var härligt ändå. Hade lite svårt att hitta tekniken i början, och då blir det gärna "bakhalt". Lyckades med konststycket att göra en vurpa på släta marken. Nöjde mig med ett varv, 7,5 km idag, blev ändå ganska "mör" i kroppen.


  

Presentation


solnedgång över Rödahavsbergen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards