Inlägg publicerade under kategorin Resor

Av Anders Lundgren - 8 december 2011 22:25

Nu hände det igen, andra gången iår, vi kände att vi behövde ett break från vårat tråkiga höstväder, så en onsdag beställde vi en resa med avång måndagen efter. Vi har tidigare varit i Egypten och har då fått rekomendation om en by som ligger 3 mil norr om Hurgada och som ligger vid Röda havets strand. Vi lyckades få dom sista flygstolarna och då till ett hyggligt pris. Vi hamnade i denna pitoreska by, El Gouana, som är uppbyggd runt kanaler och öar.

Vädret är helt fantastiskt här, solen skiner alltid, och det har inte regnat här dom senaste 11 åren. Vi hade 7 soliga dagar runt 23 grader varje dag, dock något kyligt på kvällen. Dagarna tillbringade vi med att promenera runt och utforska denna labyrint av vägar och kanaler och öar. Promenad varje morgon och varje efermiddag. Dagarna tillbringade smestadels slappandes i solen. Vi passade även på att fira våran 40-åriga bröllopsdag där nere.

Här bodde vi.

Utsikt från vårat rum.

Mycket vatten och lyxiga båtar.

Snygg installation.

Zeituna beach, dit man kunde åka båt på 5 minuter eller gå  på 30 minuter.

Sportiga gänget.

Slöa gänget.

Av Anders Lundgren - 28 september 2011 13:32

Efter besöket i Auschwitz, som gav många tankar om denna grymhet, och hur det kunde få fortgå under så lång tid, fortsatte resan till Krakow. Detta var länge landets huvudstad och är nu landets näst största stad, Huvudstaden flyttades sedemera till Warzawa. Krakow blev till skillnad från Warzawa relativt skonat från andra världskrigets bombningar och strider. Staden är Polens mest besökta turistmål. Efter en kvällspromenad runt torget, blir det så en guidad rundvandring följande morgon.

Eter ytterligare en övernattning, besöker vi sedan Polens största sevärdhet, saltgruvan i Wielicka, en gruva som varit i drift till så sent som på 1990-talet. Vi går trappor ner till 135 meter. Där beser vi en underjordisk kyrka som är helt urhuggen i salt, en helt fantastisk anläggning.

Färden går sedan mot Berlin, där vi gör en sista övernattnig. Sista etappen går via,  Rostock, Gedser, Helsingör, Helsingborg, Hallandsåsen, där vi kliver av vid 18.30 tiden.

Det gamla slottsområdet som är väl bevarat.

Floden Wisla går genom staden.

Mariabasilikan med en pampig altartavla.

Varje timme blåser en trumpetare en avbruten fanfar i alla vädersträck.

Den polske påven Johannes Paulus den III, fanns avbildad överallt.

Lunch på stan.

Glasmålning av Gud.

Från saltgruvan i Wielicka, figurer uthuggna i salt.

Av Anders Lundgren - 23 september 2011 16:20

Efter besöket i Warzawa åker vi nu ca 30 mil söderut med Krakow som slutdestination. Innan vi kommer dit gör vi en avstickare till Auschwitz. Det största av dessa förfärliga anläggningar som naziTyskland uppförde under början av andra världskriget för att där bedriva abets- och fångläger, men som senare blev förintelseplats för i huvudsak judar, som skulle utrotas. Vi gör här en guidad rundvandring. Vi beser först det ursprungliga lägret, som tidigare var kaserner för den polska armén. När dom kvarvarande 7000 fångarna friades av röda armén januari 1945, var deras önskemål att anläggningen skulle bevaras till eftervärlden. Man har här inrymt ett museum i några av blocken. Efter besöket i Auschwitz 1, åker vi några kilometer till Auschwitz-Birkenau 2, där man byggde upp en anläggning med 300 baracker, gaskammare och krematorium, för att där kunna genomföra massavrättningar, med en kapacitet av 4 416 personer per dygn. Innan befrielsen fösrökte SS-soldaterna att bränna upp och förstöra anläggningen. Man lyckades inte helt, utan det finns några baracker kvar, även i Birkenau.

Ingången till anläggningen, skylten "Arbeit macht frei", stals för några år sedan, där en svensk låg bakom stölden.

"Slutresultatet" 1 100 000 människor dödade.

Denna elelektrifierade taggtrådsgång leder till gaskammaren.

Avrättningsplatsen för "olydiga" fångar.

Trapphuset i Block 11.

Krematoriet.

Järnvägen gick direkt in till Birkenau.

Utsikt från vakttornet.

Återstående del av lägret.

Sovsalen, i varje våning ligger 8-10 personer.

Av Anders Lundgren - 22 september 2011 16:46

Resan startar i Halmstad, och går via färjan Helsingborg-Helsingör, g20 mil genom Danmark till Gedser där man färjar över till Rostock. Resan går nu västerut dom 24 milen till Szczecin. Där blir det övernattning.

Resan går nu vidare mot huvudstaden Warzawa dit det är ca 57 mil. Först ett lunchuppehåll i den gamla korsriddarstaden Torun. En promenad i staden blir det efter lunchen, beser statyn över stadens store man, astronomen Kopernikus, han som fich ordning på dygnstiden.

Vi kommer så till Warzawa framåt skymningen. En kvällspromenad runt hotell-kvarteret. Nästa morgon en guidad tur i det gamla stadsdelarna. Staden blev ju ordentligt sönderbombat under andra väldskriget. Hela 85% av staden låg i ruiner, man övervägde om man skulle bygga upp en helt ny stad. Polackerna som är stolt och idogt arbetande folk, beslöt dock att återuppbygga staden. Många av dom gamla byggnaderna har nu renoverats till sitt ursprung. Efer landets inträde i EU, pågår här livlig byggaktivitet, för att bygga ett modern huvudstad.

Hamninloppet till Rostock. Båtkontraster!

Staden Torun. Det lutande tornet i stadsmuren. Tstatun över stadens stolthet Nikolaus Kapernikus.

Det återuppbyggda slottet, som byggdes av kung Sigismund, som var kung över Polen och Sverige och som var son till Gustaf Wasa.

Gamla stan i Warzawa, som återuppbyggts efter andra världskriget.

Till minne av "Warzawa upproret" har man rest denna staty.

Ett besök i parken, till minne av Fredric Chopin, som föddes i Warzawa. Här har man konsert varje söndag, där man spelar hans musik.

En modern galleria har man byggt, som upptar ett helt kvarter.

Stadens kuturhus har skänkts av Stalin.

Av Anders Lundgren - 19 juli 2011 16:22

Efter att ha sett södra delen på Öland, där vi först besteg dom 197 trappstegen upp till toppen på fyren Långe Jan, med en vidunderlig utsikt över Alvaret. Vi åkte sedan östra kusten norrut, stannade ocg fikade i en kohage. Axel tog sig ett dopp i det algblommande vattnet. I Borgholm, festade vi till på en pizza-måltid. Därefter ett kort besök på Borgholms slottsruin och Solliden.

Efter 3 övernattninga på Öland, var nästa etappmål Karlskrona. På vägen dit började ett ihållande regn, som varade fram till eftermiddagen. Vi åkte iallafall ut på Sturkö och Tjurkö i Karlskrona skärgård. Därefter in till centrum av stan. Lunch på McDonalds. Vi letade oss sedan fram till "Rosenbom", som står utanför kyrkan intill flottans kaserner, här är min mor Ulla uppvuxen, hon bodde här med sina föräldrar, när morfar utbildade sig inom flottan. Färden forsatte söder ut mot Österlen, Vi stannade i Kivik och besökte Musteriet och Kungagraven. I Simrishamn hittade vi övernattning på en "extra camping" i utkanten av stan.

Näsa morgon packade vi ihop och åkte tillbaka en bit norrut och "gjorde" Stenshuvud. Vi besåg den vackra utsikten från toppen av "huvudet", och låg sedan några timmar på den fina stranden vid Hanöbukten. Den fortsatta väderprognosen såg inte alltför lovande ut, så vi beslöt oss för att åka nordväst ut där vädret såg bättre ut. I Halmstad intog vi dagens middag på Max, och där beslutades att vi övernattar hemma i Alingsås, och därmed "tjäna in" avgiften för den övernattningen.

Efter en natt i den egna sköna sängen drar vi vidare upp till Bohuskusten och vårat älskade Soten, som vi besökt under 40 års tid. Vi tar in på Solviks Camping, och några tar ett eftermiddagsbad i västerhavet. Maja "dumpar" vi av i Kungshamn där hon ska träffa sin gamla kompis Sara som flyttat hit. I Hunnebo äter vi sedan glass på bryggan i hamnen på våran ljugarbänk där vi förlovade oss för 40 år sedan. Kvällen avsutades med grillning.

Nu hade lågtrycket nått även denna del av landet, så vi beslöt att packa ihop och åka hem igen. Först en promenad ut i stenöknen där vi åt och fikade. Sedan raka spåret hem. Vi hann inte merän innanför dörrarna när regnet började och som sedan varade i ett halvt dygn.

Fyren Långe Jan

Fika i kohagen intill det algblommade Östersjön

Besök på Borgholms Slottsruin, och toa besök i Borgholm

Rosenbom får sig en slant

Inhanling på Musteriet, och besöket på Stenshuvud

Den fina stranden vid Hanöbukten

Bryggan i Hunnbo där vi förlovade oss för 40 år sedan

Campingliv

Axel öppnar sin 8 års present

"Sista måltiden" på Soten

Av Anders Lundgren - 17 juli 2011 23:08

Vi har varit ute på camping-turne, tillsammans med dotter Anna och hennes familj. Utan att ha gjort upp någon detaljerad färdplan, färdades vi 181 mil runt södra Sverige.

Första anhalten var i Hjo. När barnen var små tillbringade vi några sommarveckor under 4 års tid campandes i Hjo. En liten mysig "håla" där man bevarat mycket av den gamla träbebyggelsen. Så det blev lite av en nostalgi upplevelse att komma hit igen. Vädret var fint, så det blev ett dopp i Vättern. Till och med Anna badade, hennes första dopp för året, vilket gjorde henne till segrare i min badtävling "sisten i vattnet".

Nästa dag åkte vi till andra sidan av Vättern, till Gränna. Där fick vi sista platsen på färjan över till Visingsö, en plats som jag aldrig besökt tidigare. En fin ö, med många sevärdheter. Tillbaks i Gränna gjorde vi ett besök på en polkagris-affär, där man hade egen tillverkning. Innan dagen var slut hamnade vi så småningom i Eksjö, min gamla "lumparstad", jag gjorde "lumpen" här 1967-68 på Ing2.

Efter en tidig morgonpromenad till torget i Eksjö, packade vi ihop och fortsatte färden österut. Magnus hade aldrig varit på Öland förrut, så det var målet för dagen. På vägen dit gjorde vi ett besök på Kosta glasbruk, där gjordes ett besök i hyttan, och därefter en shoppingtur i den stora outlet affären. Sen eftermiddag landade vi på Saxängs Camping, strax norr om Färjestaden. Här tillbringade vi 3 dagar, vackert och fint väder var det, så det blev några bad, och en rundtur på södra delen på ön. Ett besök på fyren långe Jan och sedan ett stadsbesök i Borgholm.

I Vättern blev det tvättning av tältmattor, som blev skitiga vid fjolårets camping i Kroatsien

Många sevärdheter på Visingsö

Maja gillar polkagrisar

Efter tältresning blev det bad i Eksjö

Besök på Kosta glasbruk

Härliga bad i Kalmarsund

Av Anders Lundgren - 19 april 2011 20:15

Åter hemma igen efter "restresan" till Fuerteventura. Då boendet var ospecifecerat, blev det ju lite lotteri var man hamnade på ön. Vi blev fraktade till norra spetsen på ön i en by, Corralejo, kanske det största samhället på Fuerteventura. Vi hamnade på ett hotell "Los Olas", ett ställe lite i utkanten av byn. Lite "halvsunkit", dåligt städat, men man vande sig ganska snabbt. Det fanns i allfall möjligheter att fixa sitt eget käk. Jag hade förberett lite färdig mat innan vi åkte. En liten kylväska fylldes med fryst mat, och som sedan fraktades i resväskan. Efter framkomsten var väskan fortfarande som en frysklamp, så det fungerade alldeles utmärkt.

Vädret var fint, första dagen något båsigt. Vi hde 50 minuters promenad till "Los Dunas", dynorna, ett ökenområde bestående av sand som kommit dit med  ostliga vindar från Sahara-öknen i Afrika. Afrika ligger enast 7 mil från Fuerteventuras ostkust. Där var en flera kilometer lång sandstrand, välbesökt, men utan att man behövde trängas, och som vanligt var det många tyskar som ogenerade spatserade runt på stranden och "näckade".  vi promenerade ut dit 3 dagar. Vi hade inget större behov att besöka några sevärdheter, då vi var på denna ö för 10 år sedan, och då hyrde bil en vecka och kuskade runt 65 mil, och såg då det mesta som skulle ses. Resten av dagarna tillbringade vi runt hotellets poolområde, som kändes helt ok.  En hel del  promenerande  runt byn blev det också, vi gick nog på dom flesta gatorna på våra morgonpromenader.

Sammataget var resan lyckad, så det blir säkert flera "restresor". Väl hemma har våren kommit på riktigt , idag nära 20 grader. Härligt!

Ett helt ok poolområde

Rätt så skön säng

Jag kunde se "el classico", Barcelona-Real Madrid på spansk TV.

Stranden "los dunas"

Solnedgång i väster.

Fullmåne mellan palmkronorna.

Fina gångstråk längs vattnet.

Det fanns några riktigt duktiga sandskulptörer på stranden.

Av Anders Lundgren - 26 februari 2011 14:46

Efter besöket i massajbyn, fortsätter vi ner mot kraterbotten. Här nere är det stepplandskap, och man räknar med att det finns 20 000 däggdjur som lever här. Det första vi stöter på ett drama som utspelar sig mellan en liten jakal och 2 hyenor. Det lilla djuret har hittat ett kadaver som den "snaskar" på. En hyena smyger sig fram och tar över bytet. Ytterligare en hyena har luktat till sig bytet, och kommer smygande fram, men inser sin begränsning och backar. Den lilla jakalen lyckades ändå att roffa åt sig en benbit, och flydde därifrån.

Det fanns gott om gnuer och zebror här. Av "big five" såg vi både noshörning och lejon, fast än på ganska lång avstånd. Bufflar och elefanter fanns det också där. Någon leopard lyckades vi dock inte skåda.

Efter besöket i kratern beger vi oss dom 15 milen tillbaka till Arusha. Där gör vi ytterligare en övernattning på Ahadi Lodge. Nästa morgon fraktar vi oss till flygplatsen i Kilimanjaro, därifrån tar vi oss åter tillbaks till Zanzibar.

"Dramat" vid kadavret

Betande bufflar

Gnuer som "brottas"

Nyfikna zebror

En nyfiken gazell

En nyfiken hyena

"Siverkatt"

Tillbaka till Zanzibar igen.