Direktlänk till inlägg 19 oktober 2011

Veckans blogg i Alingsås Tidning: Torsdag

Av Anders Lundgren - 19 oktober 2011 15:42

Torsdag den 13 oktober

Att äta är ju en viktig del av livet, dels för överlevnaden och dels för
njutningens skull. Det gäller förstås att få en bra balans i intaget av föda.
De senaste tio åren har jag varit förste kock i vårt hushåll. Har nog fått det
i generna, att tycka om att laga mat, då farsan också gillade att stå vid
spisen.

För det mesta blir det förstås vanlig husmanskost. Jag tycker att det är roligt
att gå lite på känslan och inte bara gå efter ett recept. Vi försöker nu att
anamma de nya trenderna, med GI och LCHF- inspirerade maträtter. Detta innebär
att man försöker avstå kolhydrat så långt som möjligt och att man använder så
naturligt framställda produkter som möjligt. Helst ska man avstå potatis, ris,
pasta, bröd, charkprodukter, allt som innehåller socker och vit mjöl,
margariner som är framställda på kemisk-teknisk väg. Allt för att kroppen ska
må bra.


Varje höst har mina syskon och jag en dag då vi lagar en mycket speciell
mat-rätt tillsammans. I mitt barndomshem var det fest när morsan serverade
kroppkakor till middag, mina fyra syskon och jag bara älskade hennes kroppisar.
När så familjen skingrades föll denna rätt i glömska. Det är ju ganska söligt
och kladdigt och det fodras dessutom många moment för att framställa denna
delikatess, så det gäller att ha lite fram förhållning och en stor portion
tålamod. Baket hövdes göras några gånger innan det blev rätt ”stuk” på
kroppkakorna, men numera blir de alltid perfekta. Vi brukar varje år säga: ”Att
årets kroppisar är helt klart de bästa vi hittills gjort”. Dessa kroppkakor ska
serveras med en god béchamelsås och med kanel som pudras över, som grönsak
kan med fördel serveras rivna morötter till. Recept finns på min bloggsida,
anderstotte.bloggplatsen.se.


Sedan flera år tillbaka har hustrun och jag gjort fest av det hela. Vi är många
som ockuperar vårt kök och vi hjälps åt att göra en rejäl laddning, efter att
ha ätit oss mätta delar vi upp resterande så var och en får ta med sig en
omgång hem. Festen varar i två dygn, med övernattning och en promenad runt
ljusslingan i Alingsås.














 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Lundgren - 31 januari 2019 15:22

Av en tillfällighet hittade vi detta huset, för fem år sedan. Vi fastnade för det bägge två, och tänkte att om vi inte tar chansen nu, så kommer vi att ångra oss. Man kan ju alltid sälja  om det inte blir bra. Vi har nu bott här i fem år och trivs, n...

Av Anders Lundgren - 16 januari 2019 18:56

Efter några års upphåll, laddar jag för att återuppta min blogg igen. ...

Av Anders Lundgren - 21 februari 2016 18:46

    En hysterisk komedi med Tomas Pettersson och Annika Andersson i huvudrollerna, utspelas i på 60-talet i en villa i Örgryte. Några otrohetsaffärer utgör handlingen. Mycket in och ut i dörrar, många goda skratt blev det under föreställningen....

Av Anders Lundgren - 3 november 2015 21:46

        En 3,5 timme lång konsert med fullt ös av musik från våran ungdomsuppväxt 1950 - 60 talet. Nästan alla favoritlåtar fick vi höra från en 8-manna orkester, 3 doatjejer och solosång av PeterJezewski, en före detta medlem av The Booper...

Av Anders Lundgren - 23 september 2015 11:25

      Vi lyckades få tag på biljetter till denna föreställning, efter att ha missat vårens föreställningar, 60 utsålda hus blev det. På grund av det stora intresset körde han nu några extra föreställningar på Lisebergsteatern, innan han drar v...

Presentation


solnedgång över Rödahavsbergen

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards